Business spiritualiteit
Paul de Blot, hoogleraar aan de Nyenrode Business Universiteit, noemt het proces dat zich afspeelt in het menselijke spanningsveld tussen het harde zaken doen en de ‘zachte binnenkant’ van de mens ‘Business spiritualiteit’. Spiritualiteit kan abstract en vaag zijn, waardoor het onbruikbaar wordt bij het effectieve handelen in het bedrijfsleven. In de filosofie van De Blot wordt uitgegaan van de concrete zakelijke realiteit. Business spiritualiteit is competentiegericht. De werkelijkheid is het uitgangspunt. Maar de werkelijkheid betekent ook dat situaties soms onoverzichtelijk zijn, dat er conflicten oplaaien. Kortom: de werkelijkheid is vaak onberekenbaar en het nemen van duidelijke beslissingen is erg lastig. Door een meer spirituele benadering kan van binnenuit (intuïtief) aangevoeld worden wat een bedrijf nodig heeft. In een goed lopende organisatie ontstaat zo een ‘verinnerlijkingsproces’ vaak spontaan, zonder dat men zich daar bewust van is. Dit proces bepaalt mede een goede kwaliteit van de bedrijfsvoering en daarmee een hogere kwaliteit van het product of de diensten.
Maar de verinnerlijking van mensen en organisaties komt niet zomaar uit de lucht vallen. Het begint bij het individu en kan uitgroeien tot een breed ervaren bewustzijn. Organisatiespiritualiteit wordt van binnenuit ontwikkeld, bottom up. Het kan niet opgelegd worden (top down) omdat het uitgaat van de innerlijke vrijheid en de diepste verlangens van de eigen mensen van het bedrijf. De kracht achter dit proces is het van nature aangeboren verlangen van de mens naar zingeving, naar diepgang. Business spiritualiteit is een weg om de kwaliteit van bedrijfsvoering te verhogen door het verder ontwikkelen en goed gebruik te maken van de geestelijke (lees spirituele) krachten binnen een organisatie.
Voor Zijnontwikkelt is Business spiritualiteit een inspiratiebron voor de opzet en verdere ontwikkeling van ons aanbod.